Cesta autem do zahraničí

Kdo je připraven, není překvapen. Známé pořekadlo se skvěle hodí na důkladnou přípravu před cestou autem do zahraničí. Vyplatí se zkontrolovat platnost dokladů, seznámit se s rozdíly týkající se dopravních předpisů v jednotlivých státech a uzavřít adekvátní pojištění.

Doklady, na které nezapomeňte

Ověřte platnost cestovních dokladů i dokladů k vozidlu. S sebou byste tak měli mít občanský průkaz, respektive pas, řidičský průkaz, malý technický průkaz od vozidla, doklad o povinném ručení, tedy zelenou kartu – v tuzemsku již stačí pouze v elektronické podobě, do zahraničí ji ale mějte vytištěnou. Pokud cestujete zapůjčeným vozidlem, potřebujete i písemné prohlášení majitele se souhlasem o zapůjčení vozidla v angličtině. Přibalte také evropský formulář pro zprávu o dopravní nehodě.

Pokud se chystáte řídit mimo Evropskou unii, budete potřebovat rovněž mezinárodní řidičský průkaz. Ten získáte na úřadě na základě žádosti s fotografií za poplatek 50 Kč.

Pamatujte na dálniční známky, mýta či jiné poplatky v daných zemích. Většina zemí již využívá elektronickou dálniční známku.

Pojištění ve variantě „cesta autem“

Důležitým bodem je v případě cesty autem i výběr správného pojištění. Pojištění léčebných výloh a úrazu v rámci cestovního pojištění je již standardem, ale co když se přihodí něco s vaším vozem? Budete potřebovat zajistit odtah? Ani na tyto případy není radno zapomínat. „Ideální variantou je, když máte ve vašem povinném ručení či havarijním pojištění zahrnutou auto asistenci. Poté doporučujeme ověřit přesné podmínky plnění, územní platnost a případné výluky. Pokud asistenci nemáte, sjednejte si cestovní pojištění ve variantě „cesta autem“, která potřebná rizika pokryje,“ radí Tereza Procházková ze srovnávače Klik.

Tento typ pojištění nabízí řadu doplňkových služeb pro různé situace. „Přestupky řešíme méně, ale je možné si pojistit i právní pomoc, součástí asistence může být i tzv. Právník do auta,“ uvádí. Zajišťujeme i náhradní způsob dopravy domů,“ vyjmenovává ne příliš známé možnosti Eva Svobodová, tisková mluvčí Uniqa pojišťovny.

Asistenční služby řidiči v praxi opravdu vytěžují. Jen třeba pojišťovna Kooperativa ročně zaznamená přibližně 60 tisíc případů pomoci. „Nejvíce zásahů registrujeme v letním, dovolenkovém období, a pak v zimě. Nejčastěji, to platí i pro zahraničí, volají klienti asistenci k poruše vozidla, tyto zásahy představují téměř 80 % výjezdů, ostatní jsou zásahy po dopravních nehodách.

V téměř polovině zásahů naše asistence řeší poruchy motoru, pak poškozené pneumatiky, problémy se spojkou nebo automatickým startem vozidla,“ uvádí tiskový mluvčí Kooperativy Milan Káňa. „Ale řešíme i opravdu velmi drahé zásahy, například vloni jsme zajišťovali odvoz porouchaného vozu ze Španělska, přes 2200 kilometrů. Naštěstí měl klient sjednaný neomezený program MAX+, protože cena odtahu přesáhla 117 tisíc korun,“ dodává.

Pravidla na silnici se mohou lišit

Přestože jsou většinou pravidla provozu v zemích EU stejná, některá specifika dokáží překvapit. V Itálii se například můžete dostat do potíží, pokud v létě pojedete na zimním obutí. Při jízdě v Rakousku či Portugalsku je pak lepší sundat palubní kameru. Pozor si je potřeba dát rovněž na bezemisní zóny.

„Dále jde kupříkladu o absolutní přednost tramvají, odlišné povolené rychlosti či tažení přívěsů. Někde rovněž platí zpřísnění podmínek pro řidiče, kteří mají řidičák méně než dva roky, platí pro ně například nižší povolená rychlost, zákaz vlečení přívěsů či jízda v noci,“ upozorňuje Tomáš Neřold, vedoucí BESIP.

Mezi další situace, kdy se můžete setkat s rozdíly, patří povolené množství alkoholu v krvi, povinné bezpečnostní vybavení vozidel a cyklistů či povinné svícení za dne. A pozor vedle Velké Británie se v rámci Evropy jezdí vlevo i na Kypru, v Irsku a na Maltě.

„Dobrým zdrojem, kde si můžete aktuální informace o pravidlech silničního provozu předem zjistit je autoklub ÚAMK, který poskytuje informace motoristům i o pravidlech silničního provozu v evropských zemích nebo se můžete obrátit na naše zastupitelské úřady v příslušné zemi, do které se jako motorista chystáte vycestovat,“ radí Neřold. Jinak ve všech zemích Evropské unie platí, že musíte používat bezpečnostní pás, děti musí používat autosedačky a při řízení je zakázáno používat mobilní telefon bez hands-free ovládání.

Zdroj: www.e15.cz